Thursday, July 30, 2009

i-learning vs H1N1

1. dulu,
semasa saya menjadi RS di kluster B, pelajar perempuan sanggup duduk di tangga (menghadap dewan makan) untuk capai akses wireless hingga kami tegur pelajar tersebut untuk masuk kerana memakai pakaian tidur.

2. dulu juga, pernah cable antara library dan Fasa "terputus" dan
kawasan fasa 3 (yang hanya ada wireless - ketika itu) dikunjungi oleh ramai pelajar - untuk capaian internet

3. minggu lepas pula,
saya mengendalikan modul pembangunan pelajar
ada pelajar yang mengaku, mereka menghabiskan masa untuk "bergayut" dengan internet - update akaun facebook...hehe

4. minggu2 sebelum cuti, agak ramai pelajar (mungkin gugusan sains) mengkases internet di atrium (bekas libray lama)

5. pengalaman saya pula saya minta pelajar dapatkan soalan dari
1. digital final exam collection - library sabah -> pelajar berjaya buat
2. blog saya, minta mereka buat dan hantar ke email saya ->pelajar berjaya buat

6.pendapat saya pula, saya simpulkan
1. disebalik kelemahan i-learning di uitm sabah, masih ada ruang2 lain yang kita masih boleh gunakan
2. pelajar perlu "dipaksa" untuk dapatkan maklumat/capain internet, sebab itulah realitinya bila mereka berada di'luar' sana
3. kita mesti mempelajari kedua2 kaedah ini (a. i-learning, b. alternetif lain (FC,YM,Yahoogroup,Skype,Fster,Blog,Geocities, dsbg) semasa kita sedang diselubungi penularan tempatan H1N1 yang semakin meningkat.
dan Saya amat pasti, ramai sudah rakan pensyarah yang sudah mengunakanya...

(artikel tersebut terkandung dalam e-mail saya mengenai isu ini)

No comments: